باقری خطیبانی

پشت پرده پروژه سازان شهری چقدر زود بر ملا شد / محمود باقری خطیبانی

۰۵ / ۱۲ / ۹۶
۰۱:۱۵

بالاخره عملیات جمع آوری میله های آهنی پروژه موسوم به بی ارتی که با هزینه چند میلیاردی در زمان شورای چهارم و بدون مطالعات جامع اجتماعی ، زیست محیطی ، ترافیکی ، فنی و عمرانی توسط شهردار سابق رشت افتتاح شده بود در نیمه های شب جمعه چهارم اسفند سال ۹۷ برچیده شد . برچیدن پروژه بی ارتی در شبکه های اجتماعی و در بین شهروندان بازتاب های مختلفی داشته است و من به عنوان عضو شورای چهارم و از مخالفان این پروژه ضروری می دانم برای اطلاع افکار عمومی به چند موضوع اشاره نمایم :
۱- من یکی از مخالفان اجرای این پروژه بودم و دلایلم برای مخالفت هم مشخص بود . این پروژه در تداوم پروژه پیاده راه فرهنگی اجرا شد. پروژه پیاده راه صرف نظر از مسایل و انحرافات مالی آن ، شهر را با مشکلات فراوانی مواجه کرده بود و اجرای پروژه بی آرتی شهر را در بن بست ترافیکی قرار داد و به نارضایتی عمومی دامن زد و همین امر باعث شد که شورای پنجم و شهرداری رشت به برچیدن ان رضایت دهند .
۲- رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای شهر چهارم رشت در افتتاح این پروژه طی سخنانی ابراز داشت: پروژه بی آرتی و خط ویژه اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد و با ادامه و توسعه آن وضعیت بهتر می شود که شاهد بهبود عبور و مرور و تسهیل در رفت و آمد مسافران خواهیم بودو هم چنین این خطوط منجر به کاهش آلودگی محیط زیست می شود که از نتایج مهم این پروژه است[…] امروز از همین جا عرض می کنم خدمت همه کسانی که با هر نیتی چوب لای چرخ توسعه شهر می گذارند، امروز توسعه شهر مبتنی بر یک شخص مشخص نیست و چرخ توسعه شهر قابل از کار انداختن نیست. (گیل خبر)
شهردار سابق رشت در مراسم افتتاحیه این پروژه گفت : کسی که مسئولیتی در شهرداری و شورا قبول می کند طبق قسمی که خورده باید منافع عمومی را خیلی بزرگتر از منافع خصوصی ببیند. تعارضات فی مابین منافع عمومی و منافع خصوصی بعضی اوقات به گونه ای است که ممکن است شهروندان را در بدست آوردن منافع خصوصی خودشان دچار اختلالات بکند که این ها در مباحثات و مکالمات قابل حل است […] ما نمی توانیم منافع عمومی خودمان را با همان شدت در منافع خصوصی خودمان هم بدست بیاوریم، گاهی این تعارضات پیش می آید و این تعرضات موضوعاتی نیست که مدیریت شهری ما دچار عقب نشینی بکند. فارغ از نیت ها و پشت پرده ها و منافع فردی های افرادی که اقلیتی بیش نیستند امروز مدیریت شهری و مردم عزیز دنبال منافع عمومی هستند و این منافع آن قدر بزرگ است که منافع خصوصی را حتی نبینیم و ما در این مسیر توسعه ادامه خواهیم داد.(گیل خبر)
۳- امروز دقیقا زمان مناسبی است که رییس وقت کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای چهارم که به گفته شهردار سابق این پروژه چند میلیاردی سهم شخص ایشان بوده است و شهردار سابق، به مردم و متخصصین حمل و نقل و تشکل های تخصصی رشت پاسخ دهد که چرا با اجرای این پروژه تمام پیش بینی های شما غلط از آب درآمد و عبور مرور در شهر مختل شد و تسهیلی در رفت و آمد مسافران انجام نگرفت و محیط زیست هم آسیب فراوانی دید و سرمایه های شهر هم به جیب باندهای فروش تجهیزات و مصالح و … رفت ؟ بنده معتقدم یکی از کسانی که در اجرای این پروژه اصرار فراوانی داشت و هزینه های مالی، روحی، اقتصادی ، زیست محیطی به شهر وارد کرد ، شخص رییس کمیسیون بوده است و ایشان باید به همراه شهردار سابق به خاطر تضییع اموال عمومی پاسخگو باشند و خسارت های وارده به مردم و شهر را جبران نماید .
۴- در مراسم افتتاح این پروژه ، یکی از بازاریان که از یادگاران هشت سال دفاع مقدس،جانباز جنگ تحمیلی و معاون عملیاتی لشکر قدس که سه بار توسط منافقان کور دل در این شهر ترور شده بود به اجرای بی آرتی که همراه با پروژه پیاده راه ، به بازار رشت خسارات فراوانی وارد کرد ، هنگام سخنرانی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت با اعتراض به پروژه خط ویژه گفت: این پروژه مشکلات زیادی برای ساکنان و کسبه این مسیر فراهم کرده است که این فرد معترض در چشم شهردار و تعدای از اعضای شورا و مدیران میهمان این پروژه مورد ضرب و شتم قرار گرفت . اینک این پرسش وجود دارد که پاسخ اعتراض بازاریان به اجرای پروژه بی ارتی و پیاده راه و خسارات وحشتناکی که به آنان وارد شد و اخیرا نیز به تجمع منتهی گردید و حیثیتی که از این بازاری معترض و محترم برباد رفت را چه کسی باید بدهد ؟ آیا جز شهردار سابق و شرکای ایشان در شورای چهارم کسی باید پاسخگوی این خسارات باشد یا خیر ؟

۵- مبارزه با فقر و فساد و تبعیض در گفتمان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارد و فکر می کنم همه ما وظیفه داریم در مبارزه با فساد مالی و اقتصادی بکوشیم و نگذاریم اقتصاد فساد در کشور بزرگ تر شود؛ من تردید ندارم در اجرای پروژه پیاده راه و بی آرتی و دیگر پروژه های شهری در زمان آن شهردار سابق ، مسایلی صورت گرفته است و من هم در رسانه ها و هم در نامه های مکتوبی که به دستگاه های نظارتی نگاشته ام دلایلم را ارایه داده ام . اما بر فرض که تمام ادعاهایم واقعیت نداشته اند آیا اجرا و برچیدن یک پروژه چند میلیاردی فساد نیست ؟ و یا اگر تعطیل کردن بازار مرکزی رشت به عنوان قطب اقتصادی شهر فساد نیست؟ لطفا نامش را بگویید ؟ آیا ما به عنوان مدیر و مسئول که به اقتضای موقعیت های قانونی ، قدرت تصمیم گیری داریم ، می توانیم هر آن گونه که دلمان می خواهد یا منافع مان اقتضا می کند ، تصمیم بگیریم و به مردم خسارت وارد کنیم و بعد هم از عقوبت تصمیمات مان ، نگران نباشیم؟ آیا این گونه باید با فساد برخورد کرد ؟ آیا با این نوع برخورد ها می توانیم اعتماد مردم را بدست بیاوریم ؟
۶- از منظر من و به رغم طی شدن ظاهری سلسله مراتب تصویب این پروژه ها ، معتقدم پروژه پیاده راه و بی آرتی ، پروژه سازی است و یکی از تکنیک های آن شهردار سابق هم پروژه سازی بوده و قابلیت اقناع دیگران را به طرق مختلف داشته است ! ؛ از این رو، از دستگاه های نظارتی می خواهم به وظایف قانونی خود در این خصوص عمل کنند و اجازه ندهند که افراد فرصت طلب و منفعت جو به  اموال عمومی خسارت بزنند  اینک زمان محاکمه تضییع کنندگان منافع عمومی است و فردا خیلی دیر است .