تاریخ : چهارشنبه, ۳۰ مهر , ۱۳۹۹ 5 ربيع أول 1442 Wednesday, 21 October , 2020
4

نمایندگان منتخب و مطالبات مردم / عزیز عبدالهی

  • کد خبر : 25900
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
نمایندگان منتخب و مطالبات مردم / عزیز عبدالهی

یکم/ یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ اسفند ۹۸ برگزار شد و براساس نتایج بدست آمده ، اکثرا حوزه های انتخابیه نمایندگان خود را شناخته اند و در استان گیلان نیز در همان مرحله اول هر ۱۳ نماینده گیلان انتخاب شده اند . به رغم مشکلات ، گلایه ها و دلخوری ها ، […]

یکم/ یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ اسفند ۹۸ برگزار شد و براساس نتایج بدست آمده ، اکثرا حوزه های انتخابیه نمایندگان خود را شناخته اند و در استان گیلان نیز در همان مرحله اول هر ۱۳ نماینده گیلان انتخاب شده اند . به رغم مشکلات ، گلایه ها و دلخوری ها ، تبلیغات و جنگ روانی بدخواهان و دشمنان این ملت و کشور ، مردم در انتخابات حضور یافتند و به منتخبان خود رای دادند.
دوم/ انتخابات تجلی اراده مردم و نماد مشارکت آنان در تعیین حاکمان و کارگراران نظام و رکن بنبادی مردم سالاری دینی است. فراموش نکنیم مردم، موتور اصلی حرکت و تضمین‌کننده سعادت ، رشد و تعالی جامعه اند و بی‌حضور و مشارکت مردم ، اهداف متعالی اسلام و انقلاب و قانون اساسی ، محقق نخواهد شد . در نظام انتخاباتی، مجلس باید بازتاب خواست و اراده ملت باشد و در نگرش، احساس، فکر و عملکرد خود ، منعکس کننده خواست مردم جامعه باشد . چنین مجلسی کلیت ملی را نمایندگی خواهد کرد .
سوم/ آگاهی و شناخت شهروندان نسبت به موضوعات سیاسی و اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و نیازهای ملی و منطقه ای، نقش مهمی در فرایندهای انتخاباتی دارد. آگاهی مردم گام نخست هرحرکت و اقدامی است و جامعه را سامان می دهد . نامزدهای انتخابات ، احزاب و سازمان های سیاسی و رسانه ها ، صدا و سیما و شخصیت های سیاسی و مذهبی، دانشگاهیان و دانشجویان و شبکه های اجتماعی در جهت آگاهی بخشی به مردم برای این که بتوانند بهترین برنامه ها و نامزدها را انتخاب کنند ، نقش زیادی داشتند. هر قدر شاخص آگاهی مردم در شناخت برنامه ها و افراد بیشتر شود ، انتخابات به معنای واقعی خود نزدیک می شود و نمایندگان ملت با شناخت بهتر از مطالبات عمومی به وظایف قانون گذاری و نظارتی خود عمل خواهند کرد .
چهارم / با انتخاب نمایندگان مردم گیلان در مجلس یازدهم این نیاز وجود دارد که با هدف گذاری ، سیاست گذاری و برنامه ریزی و هماهنگی بین نمایندگان منتخب مردم ، برای تحقق نیازهای عمومی برنامه ریزی های دقیق تری صورت پذیرد . مردم پشتیبان اصلی جمهوری اسلامی و به تعبیر حضرت امام (ره) ولی نعمت ما هستند . این مردم چه در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی و چه در دوران جنگ و چه در مواقعی که کشور با مشکلاتی مواجه شد با همه وجود از انقلاب ، اسلام و رهبری دفاع کرده اند ؛ بنابر این، ضروری است که برای تامین نیازهای مشروع مردم با همه وجود تلاش شود. از ظرفیت های منطقه ای و ملی به درستی استفاده گردد و از حاشیه روی و ایجاد شکاف و اختلاف و تضعیف توانایی های ملی پرهیز شود و روحیه انقلابی و مردم داری و محبت به مردم محفوظ بماند .
پنجم/ می توان به نمایندگان منتخب استان پیشنهاد داد به مسائلی نظیر شکاف طبقاتی، فقر و فساد و تبعیض، بیکاری، عدم امکان به کارگیری قابلیت های اقلیمی و طبیعی در فرآیندهای صنعتی و کشاورزی و گردشگری استان ، مهاجرت های روستایی به شهرها و مهاجرت از استان های دیگر به گیلان ، سهم نامتناسب از تولید ناخالص ملی، نوسانات پر شدت روند سرمایه گذاری تولیدی، بهره مندی ضعیف از شرایط زیر ساختی، روند رو به تزاید تخریب محیط زیست و منابع طبیعی استان، تعطیلی کارخانجات صنعتی، محدودیت های منابع مالی و اعتباری، میزان بار تکفل خانوار ، ضعف نظارت ، عدم شایسته سالاری و … که همگی از محدودیت ها و کانون های آسیب پذیری استان به شمار می آیند، عمیقا توجه و چاره اندیشی شود.
ششم/ فرآیند اشتغال زایی و نیز میزان سرمایه گذاری در استان گیلان رضایت بخش نیست . برای فراهم سازی بسترهای سرمایه گذاری بخش خصوصی باید اقدامات جدی تری انجام شود . ساختار جوان جمعیت و نرخ بیکاری بالا ، موجب بالا رفتن ضریب بار تکفل شده است و در نتیجه تناسب بین درآمد و هزینه خانوارها را برهم زده و در نهایت مانع از ایجاد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در استان شده است. باید برای ترمیم این شکاف، برنامه ریزی های لازم انجام پذیرد .
هفتم/ مشارکت نهادهای غیر دولتی، پژوهشگران، دانشگاهیان و کارشناسان غیر دولتی در فرآیند اصلی برنامه ریزی توسعه و رفع عقب ماندگی ها در استان سطح قابل قبولی قرار ندارد و بایستی برای استفاده از این ظرفیت مهم علمی ، انسانی و اجتماعی از سوی مسئولان استان برنامه ریزی شود . البته، کارکرد و تعاملات مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای در خصوص توجه به مسائل اساسی و علل عقب ماندگی گیلان قابل انتظار نبوده و باید برای کار آمدی این نهاد پر اثر ، برنامه ریزی مناسب انجام پذیرد.
هشتم/ آن چه روشن است در سبد تقاضاهای مردم و بر اساس نظرسنجی های علمی ، مطالبات اقتصادی چون اشتغال ، بیمه ، بیکاری ، وام ، مسکن و یارانه و … نقش بیشتری دارد و این موضوع نشان دهنده اهمیت اقتصاد در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی مردم است و تحقیقا شکاف های موجود در این حوزه باید از سوی سیاست گذاران ، مسئولان و برنامه ریزان و نمایندگان مجلس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد ، اما نکته مهم این است که اولویت داشتن مطالبات اقتصادی مردم و برخورداری آنان از رفاه و آسایش، نباید به نادیده انگاشتن حوزه های دیگر منجر شود. رویکرد بخشی باعث تمرکز نگرش ، گرایش ها و مطالبات در یک حوزه می گردد و موجب می شود بخش های دیگر مورد توجه قرار نگیرند و این موضوع ، فرایند توسعه را نامتوازن و تک بعدی می کند .
نهم/ گیلان ، استانی کشاورزی است و تدوین سند جامع توسعه بخش کشاورزی از الزامات اساسی برای راهبرد بلند مدت بخش کشاورزی استان است . این سند باید واجد شرایط بسیار مهم و اساسی باشد و با برنامه های بلند مدت توسعه ای بالادستی کشور نظیر چشم انداز ، برنامه های ۵ ساله و نظایر آن همسو باشد . هدف گذاری بهینه و واقع گرایانه ای را مد نظر قرار دهد و در حوزه های زیربخش و موضوعی بخش تسری یابد . وظایف و راه کارهای بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت برای نهادهای سیاست گذار تعریف نماید و در واقع پایداری توسعه بخش را مد نظر قرار دهد .
دهم/ استان گیلان با توجه به جایگاه جغرافیایی ، استقرار در شمال ایران ، دسترسی زمینی به استان های مختلف ، همسایگی با کشورهای تازه استقلال یافته ، پتانسیل های طبیعی ، نیروی کار فراوان و مستعد ، چشم اندازهای صادراتی و پتانسیل های بالای بالقوه اقتصادی ، دارا بودن عرصه های بکر و طبیعی فراوان و نعمت فراوان خدادادی و آب و هوای منحصر به فرد و دسترسی به دریای خزر و نیز استقرار در جلگه های کوه پایه ای دامنه های شمالی البرز و نیز بهره مندی از جنگل های طبیعی فراوان ، میراث تاریخی و فرهنگی ، صنایع دستی متنوع و زیبا از جمله بدیع و مفرح ترین مناطق گردشگری به ویژه گردشگری طبیعت در سطح کشور و حتی کشورهای هم جوار ایران بوده و دارای قابلیت های فراوانی می باشد. بر اساس طرح های آمایشی ملی، ایفای نقش های تفریحی و اکوتوریستی به عهده مناطقی شمالی کشور یعنی استان های گیلان و مازندران و گلستان نهاده شده و از این رو، بسیاری از پتانسیل های بالقوه موجود در این خطه می بایست به سمت سیاست های کلان مصوب و کارکردهای ایفاء کننده نقش های تفریحی- فراغتی و اکوتوریستی سوق یابند . اهدافی چون توسعه زیربناهادر قالب بودجه سنواتی ، امکان ایجاد مراکز فرهنگی و گردشگری ، مرمت آثار فرهنگی و تاریخی ، راه اندازی موزه های تخصصی ، ایجاد مراکز حفظ آثار و فرهنگ سنتی آثار فرهنگی تاریخی و میراث معنوی، گردشگری مذهبی، توریسم ورزشی و طبیعت گردی باید جزء اولویت های ما قرار گیرد.
یازدهم / استان گیلان از نظر جمعیت، مساحت، توان و پتانسیل منابع طبیعی و نظایر آن ، قابل مقایسه با بسیاری از کشورهاست در حالی که از نظر بالفعل کردن پتانسیل ها قابل مقایسه با آن ها نیست و جایگاهی که باید استان داشته باشد با جایگاهی که در حال حاضر در آن قرار دارد، شکاف عمیقی وجود دارد . اگر به دیده مثبت ، داوری شود با توجه به سرعت رشد در کشورهای منطقه و نیز سایر استان های کشور حتی اگر استان گیلان نرخ رشد و توسعه مثبت و قابل توجهی داشته باشد ولی این نرخ رشد کمتر از سایر استان ها باشد به صورت مداوم سهم و رتبه گیلان نسبت به سایر استان ها کاهش می یابد ؛ بنابر این ، تلاش های توسعه ای ما، اگر مبتنی بر حفظ سهم و جایگاه مناسب در میان سایر استان ها باشد، مستلزم کسب رشد و توسعه ای است که از روندهای موجود پر شتاب تر باشد و باید همواره سطح آرمانی و مطلوب مد نظر قرار گیرد تا شتاب توسعه برای کاهش شکاف ها ، بیشتر شود.
دوازدهم / اجتماع نیروهای مومن، انقلابی و وفادار به آرمان های امام و انقلاب و رهبری در استان گیلان بر محور برنامه های توسعه ای و برنامه ریزی علمی و کم هزینه و متناسب با امکانات و مقدورا ت ملی ، می تواند به توسعه استان گیلان منجر شود . وقتی کشور از یک برنامه منسجم ملی برخوردار است این برنامه ملی در توزیع جغرافیایی باید متناسب با امکانات و پتانسیل ها و مزیت های نسبی و رقابتی هر استان انجام گیرد. موضوعی که هنوز در برنامه های موسوم به توسعه استان گیلان مورد توجه قرار نگرفته و این موضوع می تواند به عنوان یکی از متغیرهای کلیدی توسعه نیافتگی استان هم قلمداد شود . باید از دوستداران و علاقمندان به گیلان، بخواهیم که حول محور توسعه استان گیلان، اجتماع کنند و تقویت و کار آمد سازی مجمع نمایندگان استان گیلان هم این هدف را بیشتر محقق می کند.

لینک کوتاه : http://khazardaily.ir/?p=25900
  • دیدگاه‌ها برای نمایندگان منتخب و مطالبات مردم / عزیز عبدالهی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.