IMG_20171111_183048

معضل پل های مکانیزه در رشت

۲۰ / ۰۸ / ۹۶
۱۸:۳۳

• خزر- معضل رها شدن قطعات فلزی پل های عابر پیاده و چاله های آسانسور بزرگ در پیاده رو ها و خرابی آسانسور های اکثر پل های مکانیزه بهانه گفتگوی سروش علیزاده روزنامه نگار با علی شاهانی مدیر پروژه و ناظر راه و پل شهرداری رشت )معاونت حمل و نقل و زیر بنایی) در گروه نقد و عملکرد شورا و شهرداری رشت شد. ماحصل این گفتگو را برای خوانندگان روزنامه خزر منتشر می کنیم .
*چه تعداد پل عابر پیاده مکانیزه در رشت داریم وچه تعداد درحال ساخت است وچه تعداد قراراست ساخته شوند؟
**شهرداری رشت به جهت حادثه خیزبودن بعضی ازمناطق درسطح رشت ازسال ۹۳ شروع به مناقصه پل های عابر پیاده با اخذ مجوز از شورای محترم شهر نمود در مرحله اول چهارده دستگاه پل به مناقصه گذاشته شد و شرکت آفتاب گرافیک برنده مناقصه گردید و درحال حاضر ۸ پل احداث شده که ۷ پل افتتاح و ۱ پل نیز بزودی افتتاح می گردد و تعداد ۲۷ دستگاه نیز در مناقصه توسط شرکت مرصاد شیمی ایمن راه درحال احداث بوده که تعداد ده دستگاه در حال حاضر در محل احداث پل تخلیه و یکدستگاه افتتاح وسه دستگاه دیگرنصب شده است و فعلا شش دستگاه درمحل پروژه می باشد.
* آیا تمام پل ها توسط یک شرکت خاص ساخته شدند و آیا مناقصه و فرصت یکسان به شرکت های مشابه داده شد و روند قانونی برگزار شد؟
**بله روند قانونی کار توسط سازمان حمل و نقل انجام شد و مناقصه برگزار گردید و در مراحل مختلف این دو شرکت برنده مناقصه شدند و درحال حاضر نیز معاونت حمل ونقل و زیربنایی کلیه امور را به عهده دارد.
* دلیل این که روند ساخت پل ها به کندی و شاید بتوان گفت عملا مدت زمان زیادی متوقف شده چیست؟
**یکی از دلایل عمده رفع معارض برق میباشد البته در مکان احداث پل ها اکثرا معارض های دیگر اعم از گاز و آب و مخابرات نیز وجود داشته ودلیل عمده دیگر هزینه های جابجایی معارضان می باشد.
* چطور می شود این روند را تسریع بخشید؟
**ما در رفع معارض به دو نوع عمل می کنیم در ۱۴ پل هزینه رفع معارض به عهده شهرداری بوده و در ۲۷ دستگاه به عهده شرکت مرصاد که پس از رفع معارض با تعیین کارشناس رسمی به شرکت فوق پرداخت می گردد. عمده دلیل مشکل مالی شرکت فوق و بعد ان نیز سلسله مراتب اداری بوده و طراحی توسط اداره برق که الحمداله همکاری بدی وجود ندارد ولی چون شرکت مرصاد است که باید به صورت ۶۰ درصد از شهرداری بابت صورت وضعیت های خود پول بگیرد به همین دلیل وعدم دریافت وجه تعامل خوبی وجود ندارد.
* در پل های عابر پیاده مکانیزه رشت دو مشکل اساسی دیده می شود. مشکل اول این است که آسانسورها و بالابرها عملا کار نمی کنند گویی هیچ نظارت وخدماتی برای درست کار کردن آسانسورها وجود ندارد وسبب عسر و حرج شهروندان خصوصا سالمندان و کودکان می شود و مساله دوم این است که هیچ فکر و اندیشه ای برای معلولین نشده است عملا با ویلچر نمی توان از پل ها استفاده کرد یا اشکالاتی در طراحی ها دیده می شود لطفا در مورد این موارد توضیح دهید؟
**درخصوص معلولین برای کلیه پل ها رمپ ایجاد گردیده در خصوص آسانسورهم ما هفتگی با نظارت مشاور به کلیه پل ه سر کشی و از آسانسورها بازدید می کنیم ولی متاسفانه شهروندان در نگهداری آسانسورها کم لطفی می کنند و گاها مشاهده می شود که وسایل برقی را سرقت می کنند و حتی شاهد شکستن دربها هستیم وتا رفع نقص و آوردن درب از تهران تا مدتی آسانسورها قطع بوده و این هم یکی از مشکلات عمده است و حتی در بعصی از پل ها دوربین مدار بسته نیز توسط بعضی از افرا دسرقت گردیده است.
* خوب عملا اکثر پل ها کارنمی کنند بعضی پل ها یکطرفه کار می کند. مثلا پل های مسیر جانبازان اکثر اوقات درست کارنمی کنند و یا جاهای دیگر و البته مساله دزدی را نمی توان منکر شد اما آن هم نشان دهنده این است که تمهید درستی اندیشیده نشده و تعامل کامل با نیروی انتظامی وجود ندارد. درهر صورت اجازه بدید این بهانه ها را از شهرداری نپذیریم چون همین دزدی ها در شهرهای دیگر هم وجود دارد مانند تهران و کرج و قزوین و … ولی عملا همه پل ها دارند درست کار می کنند و سرویس دهی مناسبی وجود دارد انداختن مشکل به گردن مردم و دزدی را نمی توان به راحتی پذیرفت.
**این موضوع را که شما می فرمایید درست است . بهره بردار پل ها در حال حاضر سرمایه گذاران سازنده پل ها بوده و نظارت با شهرداری است ولی با توجه به این که ما در طول هفته بازدیدهای مستمر درای نخصوص داریم باز هم مشاهده می شود که این سرقت ها انجام می گردد. به طور مثال در پل قلی پور با توجه به اینکه سرقت دوربین ها در حال انجام بوده و دوربین فیلم سارق را گرفته وشکایت نیز در مرجع قضایی طرح گردیده هنوز هم نتوانستند سارق را دستگیر کنند ولی شهرداری فشار خود را به سرمایه گذار اعمال خواهد کرد تا مشکل رفع شود.
* دلیل این که در نقاط زیادی پی کنی شده و فونداسیون انجام گرفته اما پل ها عملا نصب نشده وبه حال خود رها شده اند چاله های بسیار بزرگ آسانسور وجود دارند که ماه هاست به حال خود در سطح شهر که محل رفت و آمد اطفال است رها شده اند. برای نمونه در سه راه رودباری رشت که دبستان پسرانه هم درنزدیکی آن وجود دارد چه وقت این ها ساخته ونصب می شوند؟
**این موضوع بر می گردد به رفع معارض برق و در حال حاضر نیز به دلیل این که برای افراد عبوری مشکل خاصی پیش نیاید با در پوش بتنی مشکل مرتفع گردیده است و پیگیر رفع معارض نیزمی باشیم.
* می توانید مبلغ قراردادها و برآوردها رابفرمایید و دیگر این که آیا با شرکت های خاصی برای تعمیر و نگهداری قرارداد بسته اید و این که آیا شرکت ها گارانتی هم بابت خرابی پل های مکانیزه داده اند یا نه؟
**مبلغ قرارداد پل ها با توجه به سال قرارداد متفاوت هست در ۱۴ پل قرارداد بدون رفع معارض حدود چهارصد میلیون بوده وسال به رهبرداری نیز متفاوت می باشد در قرارداد ۲۷ پل با توجه به سال قرارداد ۹۵ می باشد ۶۵۰ میلیون تومان با آسانسور آلمانی می باشد وهمه ا ینها توسط کارشناسان رسمی دادگستری برآورد گردیده است و شهرداری دخالتی درقیمت گذاری نداشته هر چند شبهاتی در نرخ وجود دارد و تعمیر و نگهداری بعهده بهره بردار تا پایان سال بهره برداری می باشد و برای احداث کلیه پل ها ضمانت نامه بانکی گذاشته شده است.
* با توجه به شناختی که ازشما داریم، تخصص شما در بخش حقوقی و املاک است، چرا به عنوان مدیر پروژه و ناظر راه و پل شهرداری یا همان معاونت حمل و نقل زیربنایی مشغول به کارید! این تعجب برانگیز نیست و سبب هرز رفتن تخصص شما در شهرداری نمی شود؟
**ضمن تشکر از جنابعالی و محبتی که نسبت به اینجانب دارید دوستانی هستند که تمایل ندارند اشخاصی مثل اینجانب در کنار شهردار و هم یار ایشان باشیم چون در همیاری من با شهردار منافع بعضی از اشخاص به خطر خواهد افتاد و در این همیاری چنانچه شهردار با اینجانب تعامل نماید و از اطلاعاتم استفاده نماید موفق ترعمل خواهد نمود و بعضی از همکاران علاقه به اینکارندارند.