IMG_20170317_002254

شورای پنجم و راهی که باید طی کند/ عزیز عبدالهی

۰۷ / ۰۳ / ۹۶
۲۳:۲۸

با پایان پنجمین دوره انتخابات شوراها و سپری شدن ۱۸ از تأسیس شوراهای اسلامی، ارزیابی و جمع‌بندی عملکرد شوراها طی این مدت ضروری به نظر می‌رسد و این نیاز وجود دارد که در آغاز فعالیت دوره پنجم شورا، موارد زیر موزد توجه قرار گیرد :
۱- شورا یک نهاد اجتماعی و غیرسیاسی است و کارکردهای مدیریت شهری هم باید در چارچوب وظایف و کارکرد آن و غیر سیاسی باشد . هدف مدیریت شهری باید رسیدگی به امور شهر و مطالبات شهروندان باشد و از هرگونه کارکرد سیاسی در مدیریت شهری پرهیز شود و ظرفیت ها و قابلیتها و فرصتهای شورا صرفا در مسیر توسعه شهری و رفاه و آسایش شهروندان هزینه گردد .
۲- یکی از مهم ترین اولویت های شورا در آغاز کار انتخاب شهردار است و بدیهی است که نباید اجازه داد انتخاب شهردار خارج از اراده حقیقی شورا انجام شود و یا به عاملی برای گسست فکری، عاطفی و عملکردی و مدیریتی شوراییان بدل شود. انتخاب شهرداری امین، آگاه و مجرب و آشنا به مدیریت شهری و معتقد به برنامه و بودجه وبرنامه محورومهم‌ترپذیرشنظامشوراییوپاسخگوبهشورا ومردم، ضرورتی اجتناب به شمار می رود .
۳- یکى از وظایف مهم و محوری و اصلی شورا، نظارت است. شورا قانونا مىتواند برنامه گسترده نظارتىخود را در همه بخش ها به مرحله اجرا درآورد . هدف اصلى از این برنامه، اطمینان یافتن از رعایت کامل قانون و استفاده درست از بودجه ها و امکانات عمومى و پیشگیرى از فساد در سیستم مدیریت شهری است. شورا، ضامن حفظ سلامت مدیریت شهری بوده و باید این مسئولیت سنگین را با انجام نظارت دقیق و فراگیر به خوبى انجام دهد . نظارت، به صورت ابتدایی و مکانیکی در این چهار دوره توسط شوراها اجرا شده است؛ اما چنان که گفته شدنظارتی سازمان یافته نیاز آتی شوراهاست. سازمان نظارت به گونه‌ای باید طراحی و اجرا شودکه هیچ اتفاق و رخدادی در مدیریت شهری صورت نپذیرد مگر آنکه امکان نظارت شورا مهیا شده باشد.
۴-مدیریت‌ شهری به لحاظ‌ اداری‌ – اجرایی یک سازمان بسیار گسترده و مشتمل‌ برعناصرمتعدد و متنوع لازم برای‌ اداره امور یک‌ شهر است. هرچند این عناصر طیف‌ عملکردی گسترده‌ای را شامل می‌شوند، اما به هرحال عنصر مرکزی و اصلی آن، سازمان شهرداری‌ است‌ که در تمامی عملکردهای تدوین شده سیستم و به ویژه امور اداری‌ و اجرایی‌ دخیل‌ است؛ در واقع شهرداری از یک‌ سو، جزء عناصر مهم مدیریت سیاسی و اجتماعی شهر محسوب‌ می‌گردد و ا زطرف‌ دیگر مهمترین عنصر اجرایی سیستم‌ مدیریت شهری‌ است. مدیریت شهری باید بتواند پروژه‌های اجرایی از سوی‌ هر سازمانی‌ را به نفع شهروندان سوق دهد و بدین‌ لحاظ‌ بایستی با مفاهیم کلی فنی‌ و جاری‌ تمامی‌ دستگاههای‌ خدماتی نظیر آب‌ و فاضلاب، برق و مخابرات‌ و گاز و… آشنایی‌ و با این دستگاهها تعامل نماید و می‌تواند هماهنگ‌کننده و جهت‌دهنده مناسبی‌ برای این‌هدف تلقی‌شود.
۵- مشارکت یکی از عناصر اصلی برای درک فلسفه وجودی شوراهاست. بدون همراهی و مشارکت مردم در اداره امور شهر، شورا بلا موضوع می شود . سطح اول مشارکت، انتخاب اعضای شورا در یک فرآیند انتخاباتی است ولی مشارکت سطوح دیگری نیز دارد و آن حضور داوطلبانه مردم از ابتدا تا انتهای فرآیند توسعه شهری است. از سیاستگذاری و تصمیم‌گیری گرفته تا سازماندهی، نظارت، اجرا و مدیریت طرح‌های عمرانی و خدمات شهری، امری که تاکنون بدرستی مورد توجه شورا‌ها قرار نگرفته است؛ بنابر این، مدیریت شهری برای تعالی شهر نیازمند تعامل حداکثری با نخبگان است و میتواند از خلاقیت های آنان در سیستم اداره شهر بهره گیرد. شهرداری و شورای اسلامی باید آمادگی توسعه همکاری های دو جانبه و انعقاد تفاهم نامه با نهادها و بنیادهای علمی و فرهنگی را داشته باشد و معتقدیم آنچه برای نخبگان صرف می شود، هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری مطمئن برای تضمین سعادت و سلامت شهرونداناست.
۶-عدالت اجتماعی از مفاهیم بنیادین توسعه پایدار شهری است و در تبیین مفهوم عدالت اجتماعی نیاز به بررسی و شناخت مناطق شهری از نظر امکانات وخدمات اولیه اساسی و نیز میزان و چگونگی توزیع فضایی شاخصهای بهداشتی و درمانی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، تفریحی، ادرای، خدماتی، علمی و پژوهشیو … است . به نظر میرسد نظام برنامه ریزی موجود نتوانسته است توسعه ای همگون با مزیتها و تنگناهای مناطق شهری را محقق سازد و بی تعادلی در توسعه مناطق نتیجه آن است . امید است توسعه متوازن مناطق شهری رشت در برنامه های مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد .
۷- شورا نباید در عزل و نصب و جابه جایی مدیران و کارکنان شهرداری مداخله نمایند. انتخاب شهرداران مناطق و معاونت ها و مدیران سازمان های تابعه شهرداری بر اساس میزان نزدیکی یا دوری آنان به اعضای شورا و انعقاد قراردادهای نا نوشته برای تقسیم منافع حاصل از رانت‌های شهری فی‌مابین خطری است که شورا را تعقیب می کند . به کارگیری دوستان و نزدیکان اعضای شورا در ساختار مدیریتی شهرداری و در ادامه بهره مندی از فواید اقتصادی ناشی از به کارگیری این افراد در واگذاری طرح‌های عمرانی و فعالیت‌های خدماتی ، شوراها را در چند دوره گذشته آسیب پذیر نموده و با تاسف باید گفت در کارنامه شورا ثبت شده است. این امر باعث ناکارآمدی سیستم و تولید رانت و فساد در شورا و بدنه شهرداری و بی‌اعتمادی مردم به مدیریت شهری می شود؛ موضوعی که بشدت اثر بخشی شوراها را زیر سؤال برده است.
۸- برنامه محوری یکی از نیازهای اساسی شوراست و روزمرگی و بی‌برنامه بودن و دنباله روی از مدیریت شهرداری نباید‌ دامن شورای پنجم را بگیرد و باید از ادامه چنین روندی جلوگیری شود. شوراها براساس وظایفی که قانون به آن تفویض کرده است برنامه راهبردی توسعه شهری را تدوین کنند و شهرداری مکلف شود در چارچوب آن، برنامه راهبردی و عملیاتی شهرداری را تهیه نماید و …