رمضانپور

تنها ۴ درصد مردم رشت عوارض شهرداری پرداخت می‌کنند

۲۱ / ۰۹ / ۹۶
۱۷:۵۹

عضو شورای شهر رشت گفت: ۹۶ درصد شهروندان در پرداخت عوارض شهرداری مشارکت ندارند و تنها ۴ درصد مردم رشت عوارض شهرداری پرداخت می‌کنند.
به گزارش ایسنا ، هفدهمین جلسه علنی شورای شهر رشت در حالی برگزار شد که شهردار رشت برای پیگیری اجرای پروژه زباله سوز و تامین اعتبار برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی،در سفر کاری تهران بوده و نتوانست برای ارائه گزارش در صحن شورا حاضر شود .
احمد رمضانپور نیز در این جلسه، بودجه سال جاری و میزان تحقق درآمدهای شهرداری را بررسی کرد و گفت:به زودی پیش نویس بودجه سال بعد به شورا می‌رسد و بررسی کدهای درآمدی و میزان تحقق آن بما کمک می‌کند بودجه واقعی تدوین کنیم .
وی اضافه کرد: بودجه امسال، ۹۰۰ میلیارد تومان مصوب شده که از این رقم، ۶۳ میلیارد کدهای درآمدی ۵ منطقه است
رمضانپور گفت: ۷۴ مورد این درآمد از کدهای عوارض پیش بینی شده است و اما بررسی ها نشان می‌دهد از رقم ۵۳۷ میلیارد درآمد پیش بینی شده در بخش غیر عوارض، رقم ناچیزی محقق شده است .
وی افزود: ۱۰۰ میلیارد درآمد از محل سرمایه گذاری و ۱۰۰ میلیارد فروش املاک پیش بینی شده بود، همچنین ۱۰۰ میلیارد از محل اخذ وام که هنوز هیچکدام محقق نشده است . همچنین ۱۰۰ میلیارد از محل دریافت ارزش افزوده، ۵۰ میلیارد کمک های دولتی، ۳۷ میلیارد عوارض خودرو و هواپیمایی و… پیش بینی شده که هیچکدام محقق نشده است.
عضو شورا یادآور شد: از ۵ میلیارد کمک‌های دولتی، و ۳ میلیارد تخلفات رانندگی سهم شهرداری ها، یک ریال تاکنون دریافت نشده است .
همچنین ارزش افزوده طبق برنامه ششم توسعه، رقمی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان در دفترچه بودجه شهرداری پیش بینی شده بود که تا امروز فقط ۳۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آن وصول شده است .
همچنین کمک های دولتی برای خرید اتوبوس حمل و نقل عمومی نیز تنها بخشی از آن یعنی ۳۱ میلیارد تومان آن محقق شده است .
رمضانپور همچنین در مورد عدم دریافت عوارض ۱۶ میلیاردی بخش سوخت هم تذکر داد و گفت: جای تاسف است که هنوز نتوانسته ایم مشارکت مردم را برای درآمدهای پایدار داشته باشیم .
عضو شورا اضافه کرد: بررسی ها نشان می‌دهد تنها ۴ درصد مردم در پرداخت عوارض به شهرداری مشارکت دارند و این بدان معناست که ۹۶ درصد شهروندان به مدیریت شهری اعتماد ندارند که در پرداخت عوارض قصور می کنند و باید برای جلب مشارکت بیشتر شهروندان تدبیری بیندیشیم .
وی راهکارهای دیگر افزایش مشارکت شهروندان را برشمرد و افزود: عملکرد شفاف شورا و شهرداری اعتماد شهروندان را جلب می‌کند. مدیریت شهری باید در یک اتاق شیشه ای بنشیند و مردم عملکرد آنها را ببینند. مردم حق دارند بدانند پولی که به عنوان عوارض می پردازند،در کجا هزینه می شود و مردم ببینند که این پول برای ارایه خدمات به همین مردم هزینه می شود .
رمضانپور همچنین پیشنهاد داد: معضلات و مشکلات شهرداری باید در یک کارگروه بررسی شود. کارگروهی که دیگر دستگاه‌های اجرایی و خدماتی هم حضور داشته و یک راهکار قانونی برای دریافت درآمدهای پایدار اتخاذ کنیم .
وی افزود: در راس این کارگروه باید دادستان باشد و این حضور هم کاملا قانونی است. در شرایطی که دستگاه های خدماتی نظیر شرکت برق و گاز، اهرم قانونی برای دریافت خدمات ارایه شده از مردم دارند، ما نیز می‌باید با پیش آگهی و اعتماد سازی، نسبت به دریافت عوارض قانونی شهرداری از شهروندان و دستگاه های دولتی و خدماتی اقدام نماییم .
رمضانپور،از عملکرد غیر منصفانه برخی از رسانه ها انتقاد کرد و گفت: خدمت به مردم یک جایگاه و افتخار بزرگ است. برای من افتخاری است که از ۲۳ سالگی نوکری مردم را کرده ام، اگر از عناوین سیاسی که با اعتماد مردم بمن داده شده بگذریم، شهادت می دهم کار کردن در شورای شهر به مراتب سخت تر و سنگین تر از دوبار حضور بنده به عنوان نماینده مجلس هست .
وی به درخواست هفته گذشته خود اشاره و اظهار کرد: هفته پیش بنده از ریاست شورا خواستم برای رفع مشکلات شهر رشت از توان مسولان ارشد استان بهره گرفته و بدین منظور پیگیر درخواست ملاقات با مجمع نمایندگان استان و نماینده ولی فقیه در استان باشد .
رمضانپور افزود:بنده اگر اکنون اراده کنم،می‌توانم با معاونان رئیس جمهور و وزار دیدار داشته باشم و اگر هفته گذشته از ریاست شورا چنین درخواستی کردم، تنها برای توسعه شهر در چارچوب قانون است و برخی که خود غیر بومی هستند، می‌گویند شهردار نیروی غیر بومی آورده است ! برخی رسانه ها که بنظر می رسد هدفشان باج گیری یا ضربه زدن است، می نویسند که فلانی که یک روز می‌خواسته استاندار شود، امروز آرزوی دیدار با استاندار را دارد ! عضو شورا، چنین قلم بدستانی را منسوب به جریانی خاص دانست و از رسانه ها خواست اجازه ندهند چنین یاوه گویانی به نام رسانه به کسب و کار بپردازند .